Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Bekijk onze privacy policy

Leefstijlcoach

2 maanden geleden

De leefstijlcoach komt de laatste tijd steeds vaker in beeld. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat (bepaalde) leefstijlinterventies zijn opgenomen in de basiszorgverzekering. Sinds 2019 is de GLI (gecombineerde leefstijlinterventies) erkend door het RIVM. Huisartsen kunnen nu cliënten met een (verhoogd) gezondheidsrisico door overgewicht doorverwijzen naar leefstijlcoaches die werken met bepaalde interventies, te weten: SLIMMER, Cool en De Beweegkuur. Meer inhoudelijke informatie over deze interventies vind je in één overzicht. Klik daarvoor op deze link. Tevens kun je in dit overzicht zien of je in aanmerking komt voor één van deze interventies want je moet wel aan bepaalde criteria voldoen. De doelgroep die in aanmerking komt voor de GLI zijn voornamelijk mensen met obesitas en overgewicht met een verhoogd gezondheidsrisico.

Echter naast de leefstijlcoaches die werken met de interventies van de GLI zijn er ook leefstijlcoaches zoals ik, een leefstijlcoach (en Hormoonfactor Trainer) die voedingscoach, functional personal trainer en een life coach (mental coach) in één is, werkend vanuit een meerdimensionale aanpak omdat deze gebieden – food, mind, move – niet apart van elkaar gezien kunnen worden. In deze aanpak is stress, een gezonde mindset, wel het belangrijkste thema. Wanneer er sprake is van veel of chronische stress dient tijdens de coaching met name in het begin de focus vooral op stressreductie te liggen. Wat gebeurt er onder andere in je lijf wanneer je veel of chronische stress hebt? Je stresshormonen worden aangemaakt in je bijnieren. Door de vele stress maken je bijnieren overuren en gaat alle energie hier naartoe om de boel zo goed mogelijk draaiende te houden. Dit betekent dat er minder energie overblijft voor andere lichaamsprocessen, zoals bijvoorbeeld de werking van je schildklier of je geslachtsklieren. Met als gevolg dat je schildklier en je geslachtsklieren minder goed kunnen gaan werken wat de nodige klachten kan geven. Op termijn kunnen je bijnieren ook uitgeput raken. Dit noemt men bijnieruitputting (burn-out). Stress aanpakken dus, en daarnaast niet alleen mentale stress maar ook lichamelijke stress door je voedings- en/of bewegingspatroon. Door voeding kan je lijf stress ervaren wanneer je iets eet wat je lichaam niet (her)kent en laat dat nu zo’n 85% zijn van wat er in de supermarkten ligt. Maar ook stress door bijvoorbeeld overtraining.

Ergens heb ik gelezen dat door het woord ‘leefstijl’ te gebruiken mensen zich persoonlijk aangesproken voelen en dat het hun eigen schuld is dat ze zich niet fit voelen of (chronisch) ziek zijn. Echter is uit onderzoek gebleken dat meer dan 70% van de chronische ziekten leefstijl gerelateerd is. Door je leefstijl stap voor stap te veranderen ben je tegelijkertijd ook bezig met bewustwording. Niets meer op de automatische piloot maar bewust zijn van hoe jij in het leven staat en van jouw patronen. Hoe ga je om met stress, en met voeding, en met beweging? Hoe ga jij om met jouzelf? Een dergelijk proces kan confronterend en op sommige momenten pijnlijk zijn. Maar uiteindelijk begint het allemaal bij jezelf. Als jij je niet goed voelt, dan ziet jouw buitenwereld er ook zo uit. Wanneer jij je wel goed voelt dan ziet jouw buitenwereld er ook een stuk leuker uit.