Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Bekijk onze privacy policy

Ontbijt - Hormoonfactor proof

1 maand geleden

Meloen, kokosyoghurt, havervlokken, chiazaad, sesamzaad, hennepzaad, rauwe cacaonibs en zonnebloempitten

Meloen – goed voor de huid, vermindert bloeddruk en tijdens warme dagen heerlijk als dorstlesser. Weetje: wist je dat de meloen tot de komkommerfamilie hoort?

Chiazaad – ook wel vogelzaad genoemd en boordevol voedingsstoffen, namelijk omega 3 vetzuren, maar ook eiwitten, veel B-vitaminen en mineralen zoals fosfor, mangaan, magnesium, ijzer, calcium en zink. Chiazaad heeft een hoge antioxidatieve werking. Daarnaast bevat chiazaad veel vezels waar je darmen blij mee zullen zijn en het geeft je een verzadigd gevoel.

Hennepzaad – rijk aan omega 3 en 6, bevat veel vitamine E en mineralen als fosfor, kalium, natrium, magnesium, zwavel, calcium, ijzer en zink en eiwitten. Hennepzaad zorgt voor balans in je hormoonhuishouding, is goed voor de huid en je cardiovasculaire stelsel en het kan PMS klachten en een hoge bloeddruk verminderen.

Sesamzaad – bevat veel mineralen als koper, mangaan, calcium, magnesium, fosfor, ijzer en zink en voornamelijk de omega 6 en 9 vetzuren en vitamine E. Goed voor je cardiovasculaire stelsel, lever en bloeddruk en het kan je cholesterol verminderen.

Rauwe cacaonibs – een sterke antioxidant. Goed voor cholesterol, stemming, bloeddruk, huid en insulineresistentie. En vermindert daarnaast ook ontstekingen, veroudering en het metabool syndroom.

Zonnebloempitten – rijk aan vitamine E, B1, B6, mangaan, koper, selenium, magnesium, fosfor, ijzer en zink, eiwitten en omega 6 vetzuren. Goed voor cholesterol, stemming en vermindert de vorming van vrije radicalen.

Kokosyoghurt – ter vervanging van zuivel en dus hormoonfactor proof. Goed voor je darmen en bloedsuikerspiegel. Vermindert obstipatie, infecties, honger, overgewicht en ontstekingen.

Havervlokken – is een glutenvrije graan en daarom hormoonfactor proof. Zelf gebruik ik havervlokken van Lieke is vrij, zodat ik zeker weet dat er geen sporen van gluten zijn. Van de graansoorten bevat haver de meeste vetten, maar ook is haver rijk aan B-vitaminen en bevat de mineralen mangaan, magnesium, zink en ijzer en is rijk aan vezels en eiwitten. Haver werkt ontstekingsremmend, cholesterolverlagend, vermindert obstipatie en depressie. Haver is ook goed voor je bloeddruk, hart- en vaatstelsel en diabetes type II.

Gember – heeft een medicinale werking. Het werkt bewezen tegen ontstekingen, kanker en diabetes en is goed voor misselijkheid en reuma.

Om teveel ontstekingen in je lichaam te voorkomen is een goede verhouding tussen de vetzuren omega 3 en 6 noodzakelijk. In veel bewerkte voeding (pakjes en zakjes) zit omega 6. Omega 6 werkt ontstekingsbevorderend. Omega 3 werkt ontstekingsremmend. In het typische Westerse voedingspatroon is de verhouding tussen deze twee vetzuren uit balans, namelijk teveel omega 6 ten opzichte van omega 3. Laat daarom zoveel mogelijk de pakjes en zakjes staan en kijk op welke manier je meer omega 3 vetzuren aan je voedingspatroon toevoegt. Door bijvoorbeeld minimaal 2x per week vette vis te eten. Lust je geen vis gebruik dan een kwalitatief goede omega 3 supplement, van visolie of visvrije (algen) olie.